Alkoholizm


Ukazany film jest idealnym przykładem na to,że coraz częściej młodzież sięga po alkohol. Młodzi ludzie nie zdają sobie sprawy z zagrożeń wynikających z picia alkoholu.Spożycie przez nich napojów wyskokowych często wykracza ponad normy.

ALKOHOLIZM
Współcześnie termin ten ma dwa znaczenia:
1) Spożycie alkoholu ponad normę;
2) Choroba alkoholowa;
Światowa Organizacja Zdrowia mianem alkoholizmu określa „wszelki sposób picia, który wykracza poza miarę tradycyjnego i zwyczajowego spożycia albo poza ramy obyczajowego, przyjętego w całej społeczności, picia towarzyskiego bez względu na czynniki etiologiczne, które do tego prowadzą”.

Koncepcje konsekwencji spożywania alkoholu

Teoria nałogowego picia sformułowana została przez E.M. Jellinka. Był on pierwszą osobą, która opisała dokładnie uzależnienie od alkoholu jako chorobę. Autor ten wyróżnił cztery stadia uzależnienia od alkoholu.
1) Alfa-alkoholizm; stadium, w którym występuje tylko uzależnienie psychologiczne, uwalniające z różnego rodzaju dolegliwości fizycznych;
2) Beta-alkoholizm; stadium, w którym występuje wiele powikłań na skutek spożywania alkoholu, np. nieżyt żołądka, marskość wątroby; nie ma jeszcze miejsca uzależnienie fizyczne, bądź psychologiczne.
3) Gamma-alkoholizm; na skutek picia pojawiają się objawy: wzrost tolerancji na alkohol, utrata kontroli nad rozpoczętym piciem oraz objawy zespołu abstynencyjnego;
4) Delta I alkoholizm; obejmuje on objawy z gamma-alkoholizmu. Dodatkowo pojawiają się ciągi picia.
Jellinek sugerował, iż uzależnienie to połączenie faz gamma i delta-alkoholizmu.

Z alkoholizmem związane są również teorie
Teoria biologiczno-genetyczna: wyjaśnia uzależnienie od alkoholu jako chorobę dziedziczną i wrodzoną. Dziedziczeniu ulega biologiczne (biochemiczne) podłoże, na którym może rozwinąć się uzależnienie, czy też odziedziczenie pewnych predyspozycji sprzyjających uzależnieniu. Reakcje organizmu na alkohol mogą być różne. W niektórych trunki wyzwalają odprężenie, inne osoby natomiast mogą odczuwać przygnębienie. Te odmienne reakcje wynikają z biochemicznej odmienności organizmów. Wiążą się one ze zróżnicowaniem uczestniczących w spalaniu alkoholu enzymów dehydrogenazy aldehydowej.
Teoria fizjologiczno- psychologiczna. Funkcjonowanie osób uzależnionych od alkoholu związane jest z nadmierną aktywnością do międzyludzkich i indywidualnych trudności przystosowawczych. Alkohol może zwiększać pobudzenie, podnosić sprawność w sytuacjach, które wymagają dłuższego skupienia się. W krótkim czasie alkohol może też mieć pozytywne oraz adaptacyjne znaczenie. Staje się więc swoistą ”podporą” w pokonywaniu życiowych trudności. Można stwierdzić,ze niektórym osobom alkohol pozwala łagodzić ból istnienia. Staje się on z czasem jednym z najważniejszych, bądź co gorsza -jedynym źródłem osiągania pozytywnych stanów emocjonalnych.
Teoria uczenia się i zachowania: Źródło uzależnienia od alkoholu wyjaśnia się także w kategoriach uczenia się i zachowania.Teoria uczenia tłumaczy drogi,sposoby modyfikowania struktur osobowości człowieka, przyswajania nowych form zachowań. Alkoholizm jest wyuczoną reakcją na niektóre bodźce, stanowi sposób radzenia sobie z niektórymi stanami. Teoria zachowania opisuje oraz wyjaśnia mechanizmy, które rządzą zachowaniem człowieka i funkcjonowaniem systemów społecznych. Teoria ta uzasadnia, dlaczego alkoholik w danej sytuacji reaguje w taki, a nie inny sposób. Alkoholizm to przewlekła choroba emocjonalna. Alkoholik nie jest w stanie znosić stanu napięcia, dlatego nałóg ten zalicza się do tak zwanych chorób zaprzeczeń (zakłamania).
Teoria społeczna: Aspekt kulturowy spożywania alkoholu ma silny związek z obyczajowością, a także z postawami społecznymi. W różnych kulturach można dostrzec odmienne wzorce, na przykład abstynencja, która dominuje w niektórych odmianach protestantyzmu w Europie, USA i Islamie. Negacja połączona z tolerancją alkoholu występuje w Polsce i Holandii. Kultura, która akceptuje picie alkoholu to kultura żydowska. Środowisko rodzinne, w którym żyje człowiek, dostępność napojów alkoholowych, powszechne schematy zachowania wpływają na preferowanie pewnych celów i wartości związanych ze spożywaniem alkoholu.

Alkoholizm jako indywidualny problem społeczny

Jest on jedną z najgroźniejszych patologii społecznych. Dzieje się tak ze względu na powszechność zachowań alkoholicznych mierzonych różnego typu kosztami ekonomicznymi, biologicznymi, społeczno-kulturowymi. Alkoholizm to niepożądane zjawisko społeczne stanowiące przejaw społecznego niedostosowania się jednostki. Jeśli temat ten ująć z kontekstu medycznego, to objaw i zespół chorobowy, kliniczny, patologiczny, wymagający leczenia. Aspekt psychologiczny: alkoholizm to poważne zaburzenie w osobowym rozwoju jednostki, uszkodzenie psychofizyczne.
W zjawisko alkoholizmu występuje zjawisko ciągu alkoholowego, kiedy to przyjmuje się kolejną dawkę trunku, chociaż poprzednia nie przestała jeszcze działać.

Ingerencja w uzależnienie alkoholowe

Najbardziej pomocne w leczeniu tego uzależnienia jest socjoterapia oraz psychoterapia. Celem terapii, którą się stosuje są zmiany postaw osoby uzależnionej. Istotna jest pomoc alkoholikowi we wgląd do samego siebie, osoba taka musi zdać sobie sprawę,że sama nie poradzi sobie z trudną sytuacją, ze swoim nałogiem. Alkoholik musi mieć świadomość swoich możliwości, musi pogodzić się ze sobą.
Uzależnienie jest jednym z czynników pedagogicznych. Alkoholizm dotyka nie tylko nałogowca, ale też jego rodzinę, dzieci i ludzi z najbliższego otoczenia. Niekorzystna sytuacja w rodzinie, ciągłe kłótnie, bójki, złe pożycie małżeńskie niszczą ludzką osobowość, największy wpływ mają na dzieci. Zaburzenia emocjonalne u dzieci są często spowodowane złą sytuacją w rodzinie. Rodzic alkoholik nie jest w stanie zapewnić bezpieczeństwa, czułości, wymierza kary i jest źródłem lęku dziecka. Rodziny alkoholików żyją często w złych warunkach mieszkaniowych. Deformacji ulegają w postawy społeczne, młody człowiek nie znając innego życia nieświadomie sam upodabnia się do ojca, bądź matki alkoholiczki. Zwalczanie nałogu jest niestety często spóźnioną reakcją społeczną. Specjaliści wciąż zwracają uwagę na istotną rolę zaangażowania, opieki szkół, świetlic, internatów w rozwój, pomoc dzieciom z rodzin patologicznych.

Podsumowując ALKOHOLIZM TO BEZLITOSNA ORAZ DOŻYWOTNIA CHOROBA. NA ZWALCZENIE JEJ JEST JEDEN SPOSÓB-BEZWZGLĘDNA I DOŻYWOTNIA ABSTYNENCJA…

źródło: Encyklopedia Pedagogiczna, T.I, PWN, Warszawa 2003

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s

%d bloggers like this: